Головна » Інтернет-конференції » Всеукраїнський науково-практичний семінар «Проблеми сучасного словникарства»

Всеукраїнський науково-практичний семінар «Проблеми сучасного словникарства»

5 лютого 2025 року на базі КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар «Проблеми сучасного словникарства».

Відкрив семінар Дмитрук Віталій Іванович, директор комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», кандидат філологічних наук, доцент, який визначив основні тенденції розвитку словникарства в нашій країні, зокрема підкресливши, що до початку ХХІ століття найголовнішими центрами лексикографічниїх досліджень та  видання словників і довідників були Київ, Львів і Харків. Нині географічні межі значно розширилися, словникову продукцію видають і в інших регіонах, зокрема в нашому; зупинився на меті проведення семінару та його тематичних напрямах; висловив щиру подяку за підтримку заходу його співорганізаторам: директору Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського Березівській Ларисі Дмитрівні, директору Педагогічного музею України Міхну Олександру Петровичу та директору Обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Д.І. Чижевського Животовській Валентині Григорівні.

Від імені кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти інституту учасників привітав її завідувач Семез Андрій Анатолійович, підкресливши, що створення якісних, сучасних словників є важливою і стратегічно значущою справою, оскільки словники – це не просто зібрання слів, а живий інструмент збереження та розвитку культури, освіти і науки; у педагогічній науці словник виконує не просто інформаційну функцію, а й слугує методичним орієнтиром для науковців і практиків, педагогічна термінологія постійно оновлюється, інтегруючи нові поняття, методики, підходи до навчання та виховання; сучасні освітні технології, інклюзивна освіта, компетентнісний підхід, розвиток м’яких навичок (soft skills) – усе це потребує системного осмислення та чіткого словникового оформлення; отже  сьогодні є унікальна можливість обговорити актуальні проблеми, поділитися досвідом і окреслити перспективи розвитку цієї важливої галузі; побажав усім учасникам семінару цікавих і змістовних дискусій, творчої наснаги, нових наукових звершень.

Модератором заходу був Жосан Олександр Едуардович, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти.

До програми семінару увійшли 30 доповідей. Усього в заході взяло участь 56 наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, працівників установ культури із 7 регіонів України.

Діапазон тематики доповідей досить широкий – від історико-педагогічних та історико-книгознавчих досліджень до вивчення сучасних тенденцій і перспектив розвитку словникарства. Наприклад:

«Енциклопедичний словник про педагогів України на зламі епох (друга половина ХІХ ст. – початок ХХІ ст.): історичний контекст» (Березівська Лариса Дмитрівна),

«Енциклопедичний біографічний словник «Педагоги України» (середина ХІХ – початок ХХІ ст.) як джерело вивчення освітянського музейництва» (Міхно Олександр Петрович),

«Словник термінів педагогіки, психології та шкільного адміністрування» П. Горецького у фондах Педагогічного музею України» (Бондаренко Вікторія Володимирівна),

«Біографічна довідка про О.М. Руська (1906–1964) в енциклопедичному словнику «Педагоги України (друга половина ХІХ – початок ХХІ ст.)» (Середа Христина Володимирівна),

«Сторінка з історії українського руху: «Словарь української мови» Бориса Грінченка» (Антонець Наталія Борисівна),

«Використання енциклопедичних словників для створення записів у фактографічній базі даних «Знаменні та пам`ятні дати у сфері освіти» (Пономаренко Лариса Олександрівна),

«Міждисциплінарний словник як живий скарб спілкування» (Довбня Віктор Миколайович),

«Словник як вид шкільної навчальної літератури» (Жосан Олександр Едуардович),

«Навчальний словник у старшій профільній школі як засіб формування спільного поняттєвого поля» (Крижанівська Ольга Іванівна),

«Словники у картинках у контексті розвитку навчальної лексикографії» (Вікторіна Олена Миколаївна),

«Інформативність сучасних фразеологічних словників (Коваленко Наталія Дмитрівна),

«Перспективи розвитку українського словникарства» (Ковтюх Світлана Леонідівна),

«Іншомовні слова в освітній, фізкультурно-оздоровчій і спортивно-масовій роботі вчителя фізичної культури» (Турчак Анатолій Леонідович),

«Словники як потужний інформаційний мовний ресурс бібліотеки задля збагачення й розвитку мовної культури громадян» (Рєзнік Ірина Василівна).

Семінар пройшов на високому науковому рівні. Підсумки семінару підбили Березівська Лариса Дмитрівна, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського, та Міхно Олександр Петрович, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, директор Педагогічного музею НАПН України, відзначивши широкий тематичний діапазон доповідей, високий науковий рівень та несподівано значну практичну спрямованість досліджень; висловили сподівання на продовження співпраці з інститутом післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського та проведення таких заходів у майбутньому.

Модератор семінару Жосан О.Е. подякував співорганізаторам заходу та кафедрі педагогіки, психології і корекційної освіти інституту за потужну організаційну підтримку; усім учасникам семінару – за активну участь, побажав їм натхнення та успіхів у науково-дослідній роботі та повідомив про підготовку збірника матеріалів семінару.