Головна » Новини » Всеукраїнський науково-методичний семінар «Актуальні питання вивчення курсів духовно-морального спрямування»

Всеукраїнський науково-методичний семінар «Актуальні питання вивчення курсів духовно-морального спрямування»

 

22-23 червня 2015 року у Міністерстві освіти і науки України відбувся Всеукраїнський науково-методичний семінар «Актуальні питання вивчення курсів духовно-морального спрямування».
У заході взяли участь методисти обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з усіх регіонів України, зарубіжні освітяни, а також представники Громадської ради при МОН з питань співпраці з церквами та релігійними організаціями. Від Кіровоградської області в семінарі взяла участь методист науково-методичної лабораторії з інклюзивного та інтегрованого навчання Місюня Л.В.

 Формування духовного світу дітей та молоді, духовності як провідної якості особистості, за визначенням учасників семінару, – велике і складне завдання. Особливої актуальності воно набуває сьогодні, коли складності політичного й соціально-економічного розвитку країни вразили підростаюче покоління. Серед дітей та молоді падає духовність, зріє зневіра у моральних орієнтирах у повсякденному житті. У ситуації гострого дефіциту ціннісних установок і орієнтацій релігійні моральні цінності, які є основою гуманістичних цінностей, відіграють дедалі вагомішу роль у сучасному вихованні дітей та молоді. Отже, виникає гостра потреба в залученні християнських цінностей до процесу виховання дітей, визначенні основних засад, цілей, напрямів, змісту, форм і методів формування духовності на їх основі, які разом з іншими складовими сприятимуть розвитку і формуванню духовної високоморальної особистості, майбутнього громадянина України. 

Заступник голови Громадської ради при МОН з питань співпраці з церквами та релігійними організаціями Юрій Решетніков озвучив статистку поширення навчальних програм з предметів духовно-морального спрямування: у 2014/2015 навчальному році такі предмети викладалися у 5809 школах України, вивчали їх 560 067 дітей, викладали ці предмети 8 007 вчителів. Відповідну підготовку для викладання предметів духовно-морального спрямування пройшли 786 педагогів. Юрій Решетніков зауважив, що хоча у порівнянні з позаминулим навчальним роком зростання за всіма показниками є очевидним, у різних областях України рівень поширення предметів духовно-морального спрямування є різним. Найбільше зростання за цими показниками у 2014/2015 навчальному році спостерігалося у Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській областях, менший результат мають Вінницька, Черкаська та Чернігівська області.
В Україні є практично унікальна ситуація, коли у школах викладаються не основи певної релігії або релігієзнавство, а саме курси духовно-морального спрямування, орієнтовані не на ознайомлення з особливостями певної релігійної системи чи з різними релігіями (тобто інформаційного спрямування), а на досягнення насамперед виховного ефекту. Унікальність України полягає і в тому, що програми предметів духовно-морального спрямування є не лише інтелектуальним здобутком представників певної релігійної спільноти, але і результатом діяльності міжцерковних робочих груп, що дозволяє уникнути конфесійної заангажованості програм і зробити їх прийнятними для батьків, які належать до різних християнських традицій.
На сьогодні курси духовно-морального спрямування мають максимальне навчально-методичне забезпечення. Створені та видрукувані концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морально спрямування, програми, підручники, методичні посібники для вчителів, робочі зошити, хрестоматії для учнів з християнської етики та інших курсів духовно-морального спрямування.
Однією з нагальних проблем забезпечення викладання предметів духовно-морального спрямування є на сьогодні необхідність пошуку коштів на видання відповідної навчально-методичної літератури. Враховуючи те, що мова йде про факультатив, друк такої літератури за кошти державного бюджету є неможливим. З огляду на наступну ситуацію, Віце-президент «Східноєвропейської гуманітарної місії» по роботі в Східній Європі Бартош Рибінські розповів, що місією здійснюється співпраця з загальноосвітніми навчальними закладами України, за необхідністю місія забезпечує заклади комплектами християнської літератури для дітей різного віку.
Учасники семінару зазначили, що МОН України приділяє значну увагу викладанню курсів духовно-морального спрямування, в тому числі факультативних курсів з християнської етики, оскільки їх вивчення сприяє формуванню в дітей традиційних для України християнських цінностей: істини, благочестя, добра, любові, краси, гідності, обов’язку, честі та совісті. Також у ході проведення заходу учасники обговорили вплив викладання предметів духовно-морального спрямування на формування особистості дитини та на моральну атмосферу у школі, взаємодію органів освіти, релігійних і громадських організацій у питанні забезпечення викладання даних предметів.


Інформацію підготувала: методист НМЛ з інклюзивного та інтегрованого навчання Місюня Л.В.

 

 

 

 


Коментарів немає