19-20 квітня 2018 року на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» та відділу освіти Вільшанської районної державної адміністрації, Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, філії Березовобалківської загальноосвітньої школи І-ІІІ імені Т.Г.Шевченка, Березовобалківської загальноосвітньої школи І-ІІІ імені Т.Г.Шевченка Вільшанської районної ради Кіровоградської області відбувся майстер-клас учителів, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти з проблеми «Удосконалення професійної майстерності педагогічних кадрів, підвищення результативності і якості освітнього процесу шляхом упровадження навчання на засадах розвитку життєвих навичок».
У рамках заходу було розглянуто низку теоретичних питань, що стосуються:
- розвитку концептуальних засад освіти на основі життєвих навичок у контексті Нової української школи; підготовки педагогів з методики формування соціальної та здоров’язбережної компетентності за двокомпонентною моделлю навчання (Тетяна Желєзнова, завідувач науково-методичної лабораторії основ здоров’я, безпеки життєдіяльності та охорони праці);
- популяризації здоров’язбережних технологій навчання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Вільшанського району (Людмила Абажей, в.о. завідувача районного методичного кабінету відділу освіти Вільшанської районної державної адміністрації);
- забезпечення умов для навчання учнів життєвих навичок шляхом інтеграції курсу «Вчимося жити разом» у зміст навчального предмета «Основи здоров’я» та плани виховної роботи закладів загальної середньої освіти Вільшанського району (Віктор Драндалуш, начальник відділу освіти Вільшанської районної державної адміністрації; Олександр Заболоцький, завідувач Йосипівської філії; Олександр Моял, директор Березовобалківської ЗШ).
Практична частина майстер-класу була представлена педагогами, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти у зазначених вище закладах (Ірина Манзюк, Тетяна Каленик, Алла Фудар, Руслана Кравецька-Миколюк, Наталка Бармута, Ірина Данченко), а також учнівськими колективами закладів. Зокрема, учасники освітнього процесу продемонстрували шляхи інтеграції курсу «Вчимося жити разом» у предмет «Основи здоров’я» та плани виховної роботи закладів.
На завершення заходу відбулася подіумна дискусія з проблемного питання «Удосконалення професійної майстерності педагогічних кадрів, підвищення результативності і якості освітнього процесу шляхом упровадження навчання на засадах розвитку життєвих навичок», у процесі якої модератор та експерти (педагогічні працівники, учасники майстер-класу) визначали переваги, здобутки і перспективи розвитку предмета «Основи здоров’я», здоров’язбережних превентивних проектів в навчальних закладах України в умовах Концепції «Нова українська школа». Під час дискусії експерти давали відповіді на такі питання:
- Які, на Ваш погляд, основні переваги функціонування основ здоров’я та здоров’язбережних превентивних проектів у Новій українській школі?
- Упровадження предмета та проектів спричинило зміну здоров’язбережної концепції освіти в Україні, стандартів освіти, модернізацію методики навчання, зміну естетичної, ціннісно-орієнтованої парадигми навчання і виховання учнів. Який основний здобуток основ здоров’я та здоров’язбережних превентивних проектів на сучасному етапі?
- У світі існує безліч моделей здоров’язбережної освіти. Яку з моделей Ви вбачаєте перспективною для України? Який підхід до здоров’язбережної освіти в закладах загальної середньої освіти України Ви можете запропонувати?
- Українська шкільна освіта знаходиться на стадії реформування. Окресліть перспективи розвитку основ здоров’я та здоров’язбережних превентивних проектів у закладах загальної середньої освіти України.
Модерований характер дискусії дав можливість зробити висновки, що за своїм призначенням, змістом, методами навчальний предмет «Основи здоров’я» та здоров’язбережні превентивні проекти сприяють соціальній злагодженості, полегшенню адаптації до нових життєвих обставин, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків тощо. На формування саме цих компетентностей орієнтовано реформування Нової української школи, тому і предмет, і проекти повинні і в подальшому розвиватися та вдосконалюватися.
Усі учасники майстер-класу висловили глибоку вдячність педагогічним працівникам Вільшанського району, відзначивши, що з цими людьми комфортно працювати, кожен із них особлива і творча особистість. А також побажали професійних злетів, вдалої реалізації запланованих проектів, вагомих досягнень у сфері здоров’язбережної освіти.
Інформацію підготувала завідувач науково-методичної лабораторії основ здоров’я, безпеки життєдіяльності та охорони праці Желєзнова Тетяна Петрівна