Людям властиво сприймати дитинство як найщасливішу пору життя. Але діти не лише наша втіха і розрада. Вони наше продовження, наші друзі і партнери. А отже, партнери держави. І всі ми зобов’язані усвідомити, що без їхнього повноцінного розвитку не може бути прогресу суспільства, нації. Саме вони згодом стануть керманичами держави, в якій усі ми будемо жити. Тому дуже важливо є виховання у дітей почуття власної гідності, формування самоповаги, відповідальності не тільки за свою долю, але й за майбутнє інших, тобто виховання цивілізованої моральної особистості.
Споконвіку найсвітлішим обов’язком дорослих було піклування про дітей. Проте минуло не одне тисячоліття, поки людство усвідомило необхідність прийняття законів, які б охороняли дитину, її життя та індивідуальність.
Прилучення молодших школярів до правової культури збагачує їхнє духовне життя. Водночас знання ними своїх прав та обов’язків розширює можливості їх реалізації, зокрема й у власних інтересах. Моральні та правові норми дозволяють упорядкувати стосунки між школярами, поведінку учня. Діти визначають, що дозволено, а що заборонено, як необхідно діяти в тій чи іншій життєвій ситуації. Правове виховання зміцнює життєву позицію, підвищує громадянську активність молодших школярів.
Підготовка до Всеукраїнського уроку «Права людини» з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини потребує гнучкого підходу до визначення цілей, структури уроків та позакласних заходів, добору методів. Під час уроку слід використати різні форми навчальної діяльності, як-от: розповідь, бесіда, гра тощо. Доречним будуть дискусії, обговорення художніх творів, реальних ситуацій із застосуванням правових норм, складання документів для місцевого використання (наприклад, «Кодекс честі» для свого класу, «Шкільної конституції, для своєї школи тощо». Рекомендуємо використати книгу С. Гавриша «Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини». Розповіді-історії цієї книги допоможуть учням усвідомити найважливіші статті Конвенції про права дитини, а вчителеві – формувати активну життєву позицію молодших школярів, їхню повагу до прав та свобод людини і громадянина.
Додаємо конспекти уроків вчителів початкових класів. Завантажити