18-19 березня 2017 року на базі комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання природничо-економіко-правовий ліцей – спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 8 – позашкільний центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області» проходив турнір юних істориків.
Заявки для участі були надіслані із районів та міст області: Бобринецького, Добровеличківського, Долинського, Кіровоградського, Маловисківського, Новгородківського, Новомиргородського, Новоукраїнського, Олександрійського, Петрівського, Світловодського, Устинівського, м.Бобринця, м.Малої Виски, м.Знам’янки, м.Олександрії, м. Кропивницький.
Із заявлених команд не з’явилася команда м. Бобринця. В обласному етапі конкурсу брали участь 16 команд – 76 учнів 9-11-х класів. Заявки на участь не подавали такі райони: Благовіщенський, Вільшанський, Гайворонський, Голованівський, Знам’янський, Компаніївський, Новоархангельський, Олександрівський, Онуфріївський, м.Світловодськ.
Всі учасники 16 команд взяли учать у першій грі (чвертьфіналу). У другу гру (півфінал) вийшли 6 команд з районів: Бобринецького, Маловисківського, Добровеличківського, Долинського, Олександрійського та Новоукраїнського.
У фінальній грі змагалися 4 команди, які успішно пройшли випробування попередніх етапів: Маловисківського, Добровеличківського, Долинського, Олександрійського районів.
Переможцем турніру стала команда Олександрійського району (учні 11 класу Добронадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, керівник – Ловарік С.Г., вчитель історії Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради Кіровоградської області Олександрійської районної ради Кіровоградської області).
Найкращим гравцем турніру члени журі визнали Стаднік Олександру, ученицю 11 класу Злинського НВК (команда Маловисківського району).
Кращі гравці: у ролі доповідача – Скрипник Мирослава, у ролі опонента – Трикозенко Валерія, у ролі рецензента – Трикозенко Аріна (учениці 11 класу Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ступенів ).
Обласний етап Всеукраїнського учнівського турніру юних істориків відбувся на належному науковому і організаційному рівні. До складу журі були залучені викладачі Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, методисти КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», вчителі історії м. Кропивницького та області.
Склад команд був різним: одні були представлені збірною одного навчального закладу, інші збірними командами міст або населених пунктів. Ігри проходили в три тури: чвертьфінал, півфінал, фінал відповідно до Положення Всеукраїнського турніру юних істориків з деякими змінами, що стосувалися системи оцінювання. Під час турніру використовувалася 10-ти бальна система. Протягом турніру команди зіграли всі запропоновані питання.
Найбільші труднощі викликали питання: «Великий шовковий шлях: транснаціональний торговельний шлях чи артерія міжкультурного проникнення», «Похід Королевича Владислава Ваза на Москву», «Микола Костомаров: російський історик чи перший класик української історичної науки», «Політика Української Центральної Ради в 1917-1918 рр.: спроба збудувати націонал-демократичну чи соціалістичну державу». Саме ці питання були розіграні в фіналі турніру, оскільки під час перших двох раундів не були зіграні.
Учасники турніру випробували себе в ролі доповідачів, опонентів, рецензентів, спостерігачів. Найважче їм було в ролі опонентів та рецензентів. Це можна пояснити тим, що подібні форми аналітичної діяльності учнів мало використовуються під час навчального процесу, а практика проведення подібних інтелектуальних змагань використовується вперше. Траплялося, що опонент виконував роль другого доповідача. Тому порадою членів журі та оргкомітету було звернути увагу на вдосконалення вмінь учнів, а саме опонувати та рецензувати доповіді учасників гри. Іншим суттєвим зауваженням була порада уникати категоричності та однозначності при відповідях на дискусійні питання, розкривати проблему питання, а не наводити набір фактів без ґрунтовних висновків та узагальнень. Також під час проведення турніру траплялися і фактографічні помилки. Майбутнім учасникам турніру варто звернути увагу і на вдосконалення прийомів ораторського мистецтва.
Інформацію підготувала завідувач НМЛ суспільствознавчих дисциплін – Ю Кравченко.