05-06.03.2018 року на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» та комунального закладу «Петрівське навчально-виховне об’єднання «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія» Петрівської районної ради відбувся обласний семінар завідувачів (директорів), методистів методичних кабінетів (центрів) органів управління освітою райдержадміністрацій, міських рад, об’єднаних територіальних громад з проблеми «Переформатування діяльності методичних служб в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа»».
Здається, тема реформування методичних служб не нова, але час вимагає повертатися до неї знов і знов. В освітянських колах триває гостра дискусія щодо майбутнього районних науково-методичних центрів (РНМЦ) і методичних служб усіх рівнів. Пропозиції лунають різні – від «модернізувати» до «ліквідувати». Яка ж ситуація з методичними кабінетами на місцях? Як сьогодні працюють у районах методичні кабінети (центри)? Які функції виконують? Чи відповідає їхня робота потребам сучасної школи? Чи знаходять вони своє місце в новій системі координат, котру диктує децентралізація? З якими проблемами стикаються? Як реагують на виклики?
І, найважливіше, якими повинні стати методичні кабінети (центри) в найближчому майбутньому? Адже дуже часто вчителі не сприймають методичні служби як помічників у роботі й бачать у їх представниках винятково інспекторів-перевіряльників.
Питання модернізації методичних кабінетів назріло давно і зміни відбуваються. Для того, щоб переконати громаду, методичні служби повинні самі чітко розуміти – що і як робитимуть у майбутньому. Нині ж, одна з основних проблем методичних служб – невизначеність їх статусу. Чи стануть вони автономними, чи будуть підпорядковані (і кому)?
Мета семінару: дати відповіді на озвучені вище запитання, окреслити основні напрями діяльності методичних служб в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа».
Розпочався захід із презентації досвіду роботи методичного кабінету комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти».
Із вступним словом до учасників заходу звернулись:
Половенко О.В., завідувач обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», Гавриленко Н.А., начальник відділу освіти Петрівської райдержадміністрації.
Москалець Г.Л., директор комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти», презентував сучасний освітній простір Петрівщини, зробивши акцент на методичний супровід підготовки педагогів до «Нової української школи».
Під час педагогічного полілогу «Яким має бути методичний кабінет XXІ століття?» (Ошега З.С., завідувач районного методичного кабінету) учасники семінару визначили основне завдання методичних служб: навчати, формувати та виявляти професійного педагога шляхом створення оптимальних умов, що будуть сприяти фаховому та творчому розкриттю педагога, сприяти постійному підвищенню педагогічної майстерності та втілювати у освітній процес сучасні технології навчання і виховання.
Зазначили, що основна мета діяльності методиста: дати поштовх до самоосвіти, самовдосконалення та самореалізації, допомогти вчителю розкрити свої таланти, надати йому кваліфікаційну допомогу як у питаннях теорії, так і в практичній діяльності у підвищенні результативності його педагогічної праці.
Це підтвердили і під час проведення творчих майстерень методисти комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти»:
Лубенець Г.І. з проблеми «Сучасні технології навчання вчителя початкової школи в умовах упровадження Концепції «Нова українська школа» (заняття з елементами тренінгу);
Мовчан Л.І. з проблеми «Педагогіка партнерства учасників освітнього процесу в умовах запровадження інклюзивного навчання» (фрагмент заняття «Фішбоун»).
Особлива увага під час семінару була звернута на розвиток інноваційно – освітнього простору вчителя в умовах запровадження Концепції «Нова українська школа».
Відбулась авторська презентація навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти («Математика. 1 клас. Частина 2» та «Навчання грамоти. Я досліджую світ. 1 клас. Частина 2»). Майстер-клас провела Логачевська С.П., Заслужений вчитель України, учитель початкових класів Балахівської ЗШ І-ІІ ступенів Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів, кандидат педагогічних наук.
Сучасний інструментарій педагога презентували:
- Шарова Н.Я., учитель зарубіжної літератури Петрівської ЗШ І-ІІІ ст., «Сторітеллінг, скрапбукінг, мастрід…»;
- Катрук І.М., учитель української мови Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ст., «Мережеві технології у підготовці учнів до ЗНО»;
- Осипова О.А., учитель англійської мови Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ст., «Додатки Google у професійній діяльності вчителя англійської мови».
Відомо, що будь-яка реформа починається з управління. Тож в центрі уваги були питання підвищення управлінської компетентності керівників закладів освіти.
Блок «Менеджер освіти в умовах розбудови Нової української школи. Який він?» включав творчі лабораторії:
- «Вітер змін в освіті і особистість управлінця» (Позивай О.А., завідувач Чечеліївської ЗШ І-ІІІ ступенів, філії Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів);
- «Освітній будівельний майданчик «Нова українська школа»: від теорії до практики» (Пустовойтенко Р.М., заступник директора з навчально- виховної роботи Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів);
- «Компетентний класний керівник сучасному учню» (Капінус Т.Г., заступник директора з виховної роботи Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів).
6-го березня 2018 року на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» відбувся методичний діалог «Науково-методичний супровід управління розвитком професійної компетентності педагога», який включав розгляд питань:
- Нормативні, теоретико-методологічні та організаційні засади початкової освіти (Кондратова В.В., доцент кафедри дошкільної та початкової освіти наук КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», кандидат педагогічних наук);
- Формування і розвиток професійної компетентності педагога – один з найважливіших чинників успішного здійснення освітніх реформ (Литвиненко О.В., завідувач навчально-методичного центру дистанційного навчання КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», Кирилюк А.П., завідувач навчально-організаційного центру освітньої діяльності
КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»;
- Методичний супровід діяльності керівників закладів освіти в умовах упровадження концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» (Половенко О.В.).
Учасники заходу переконані, що лише методичні центри, кабінети не тільки мають право на життя, а й є тим ресурсом, від якого залежить розвиток системи освіти. Саме від професійних якостей методистів залежить підвищення якості освіти в цілому.
Завідувачі (директори) методичних служб визначили «Основні методичні орієнтири діяльності районних (міських) методичних кабінетів, методичних служб ОТГ.
Районні (міські) методичні кабінети і центри на місцевому рівні найбільш наближені до потреб і запитів вчителів. Тому і надалі мають формувати та розвивати рівень професійної компетентності педагогів, їх професійне вдосконалення, тримати руку на пульсі педагогічної творчості і створювати необхідні умови для їхнього творчого зростання.
Учасники заходу висловлюють вдячність Гавриленко Н.А., начальнику відділу освіти Петрівської райдержадміністрації, Москальцю Г.Л., директору
КУ «Петрівський РЦОЗО», Ошезі З.С., завідувачу районного методичного кабінету КУ «Петрівський РЦОЗО», керівникам комунального закладу «Петрівське навчально-виховне об’єднання «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія», Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради, всім методистам, педагогам, які долучались до підготовки і проведення заходу.
З матеріалами заходу можна ознайомитись на блозі «Обласний семінар завідувачів методичних кабінетів»
Інформацію підготувала завідувач обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб О.Половенко