З 09-13 грудня 2019 року в закладах освіти Петрівського району відбулася адресна методична декада з проблеми «Організація та впровадження інклюзивної освіти в закладах освіти району».
З вітальним словом до учасників декади звернулася Лариса Голодюк, професор кафедри теорії і методики середньої освіти комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», зазначивши, що одним з основних завдань методичної служби є побудова нової гнучкої моделі регіонального методичного сервісу, яка б оперативно і кваліфіковано реагувала на потреби суб’єктів педагогічної діяльності й успішно вирішувала завдання сьогодення.
Григорій Москалець, директор комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти», акцентував увагу на необхідності задоволення актуальних освітніх потреб педагогів щодо організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.
Працівники комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» Людмила Кірішко і Тетяна Бражнікова провели круглий стіл з проблеми «Організація освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами в закладах освіти». Під час заходу вони дали відповідь на запитання та надали онлайн-консультації педагогічним працівникам, які працюють в умовах інклюзивного навчання.
Другий день декади розпочався на базі Чечеліївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, філії Новостародубської загагальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області. Людмила Кірішко провела з учасниками декади вправу «Пізнай себе», спрямовану на розуміння свого внутрішнього світу, самопізнання та саморозвиток, а також позитивного ставлення до себе та інших.
Особливості організації освітнього процесу з дітьми з особливими освітніми потребами в закладі освіти висвітлила Лариса Яротник, заступник завідувача філії з навчально-виховної роботи, виокремивши, що особлива увага приділяється співпраці педагогів із батьками дитини, а основою позитивного досвіду інклюзивного навчання в закладі є небайдужість колективу до майбутнього кожної дитини.
Учасники декади відвідали урок географії, корекційно-розвиткове заняття з лікувальної фізкультури та корекційне заняття психолога. Під час уроку було відмічено ефективну взаємодію вчителя з його асистентом. Спільна діяльність спрямована на побудову сприятливого середовища для засвоєння необхідного матеріалу учнями (Олена Новохатько, учитель географії, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, Анжела Цебан, асистент учителя).
Відвідані корекційно-розвиткові заняття були побудовані відповідно до вимог проведення та зорієнтовані на розвиток дитини з особливими освітніми потребами (Ольга Охват, учитель фізичної культури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, Тетяна Деркач, практичний психолог, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії).
У другій половині дня учасники заходу працювали на базі Новостародубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області. Було відвідано урок української мови у 6 класі з теми «Відмінювання іменників першої відміни» (Тетяна Кударенко, вчитель української мови, Світлана Коваленко, асистент вчителя). Урок був підготовлений відповідно до рівня знань учнів, у тому числі учня з особливими освітніми потребами. Під час уроку використовувалися не лише вправи з підручника, а й різноманітна наочність, додатковий дидактичний матеріал. Особистісно-орієнтоване спрямування освітнього процесу забезпечував асистент вчителя.
Корекційно-розвиткове заняття із соціально-побутового орієнтування з теми «Правила етикету: спілкування з однолітками та старшими» (Неля Ситник, вчитель початкових класів) було спрямоване на подолання небажаної поведінки шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
У рамках бенч-маркінгу «Інклюзивна освіта: рівні можливості – рівні права» на базі Балахівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Петрівської районної ради, філії Новостародубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області відвідано:
– урок української мови «Порівнюємо художні твори» у другому класі (Людмила Дяченко, вчитель початкових класів). Під час виконання завдань уроку були залучені всі учні, в тому числі учень з особливими освітніми потребами, без асистента вчителя.
– урок математики «Прості задачі на обчислення тривалості події, дати її початку, дати закінчення події» у 4 класі (Олена Данильчук, вчитель початкових класів, Тетяна Єрмакова, асистент вчителя). Урок був побудований з урахуванням, таких особливостей, як: простий виклад матеріалу, повторюваність, поглиблений диференційований підхід, предметно-наочний та практичний характер. Асистент вчителя вдало допомагала всім учням класу, адже учню з особливими освітніми потребами постійний супровід не потрібен;
– корекційно-розвиткове заняття з розвитку мовлення
зорієнтоване на потреби учениці з особливими освітніми потребами та містило різні види завдань.
При вивчені документації щодо інклюзивного навчання слід відмітити чіткість, правильність заповнення індивідуальної програми розвитку учнів з особливими освітніми потребами.
Наступним закладом була відвідана Володимирівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів, філія Ганнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області. Особливо цікавим, неординарним був бінарний урок математики та історії «Українське козацтво в битвах і походах. Площа прямокутника та квадрата». (Неля Дудник, учитель історії, Наталія Лісайчук, учитель математики, Валентина Тузніченко, асистент вчителя). Урок такого формату позитивно вплинув на сприймання матеріалу учнем з особливими освітніми потребами, який активно брав участь протягом усього уроку.
Під час заняття з корекції розвитку з теми «Аналіз казкових сюжетів, виділення вчинків героїв, риси їхнього характеру» (Антоніна Голощук) використано елементи казкотерапії, які спрямовані на розуміння дружби і товариських стосунків. Учнем була викладена певна схема дій казкових героїв та здійснено зв’язок між причиною та наслідком, що впливає на розвиток емоційно-вольової сфери учня з особливими освітніми потребами.
У четвертий день декади працівники комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» провели тренінг з проблеми «Компоненти успішної реалізації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти» на базі комунального закладу «Петрівське навчально-виховне об’єднання «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія» Петрівської районної ради Кіровоградської області.
Тетяна Бражнікова, методист ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, висвітлила питання психолого-педагогічної оцінки розвитку учня для забезпечення якісної участі в освітньому процесі, диференційованого викладання, моделювання корекційно-розвиткового заняття та здійснення моніторингу стану розвитку учня.
Людмила Кірішко, методист обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб, акцентувала увагу на професійно-кваліфікованому напрямі науково-методичного супроводу організації інклюзивного навчання.
В тренінгу брали участь 27 педагогічних працівників закладів освіти Петрівського району Кіровоградської області. Після його завершення всі учасники отримали сертифікати підвищення кваліфікації комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського».
За програмою адресної методичної декади була відвідана комунальна установа «Петрівський інклюзивно-ресурсний центр» Петрівської районної ради Кіровоградської області. Тамара Гребеневич, директор центру, висвітлила напрямки співпраці з місцевою громадою для підтримки закладів освіти з інклюзивним навчанням.
Фахівці центру розкрили особливості проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини та корекційно-розвиткових занять.
Методисти комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» із працівниками комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти» Петрівської районної ради Кіровоградської області проаналізували ефективність проведення адресної методичної декади в закладах освіти Петрівського району і надали рекомендації щодо здійснення науково-методичного супроводу організації освітнього процесу в закладах освіти.
Матеріали адресної методичної декади розміщені на блозі за посиланням: https://amdop.blogspot.com/p/blog-page.html
Інформацію підготувала:
Людмила Кірішко, методист обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб