13-14 жовтня 2015 року у Києві відбулася Міжнародна конференція з проблем аутизму «Відкриваючи двері».
Ініціатором конференції виступила громадська організація «Співтовариство особливих сімей «Ми Разом», підтримку заходу надали Міністерство освіти і науки України, Асоціація міжнародних та всеукраїнських громадських організацій «Соціальний захист». Спікери конференції – сертифіковані викладачі, магістри спеціальної освіти, логопеди, психологи, ерготерапевти, сертифіковані поведінкові аналітики ABA (ВСВА). Спеціалісти з багатовіковим досвідом роботи з дітьми з особливими потребами, в тому числі, з дітьми з аутизмом: Роберт Бакендорф (США, Огайо), Шарлін Джоаким (США, Каліфорнія), Сюзан Уаллі (США, Нью-Гемпшир), Карен Роббінс (США, Вашингтон), Оксана Елсінгер (США, Мшнесота/Україна), Марина Крисов (Ізраїль, Тель-Авів), Примак Андрій (Україна, Київ) презентували матеріали щодо ранньої діагностики аутизму, методики та підходи щодо корекції та навчання дітей з аутизмом, стратегії підтримки учнів в інклюзивному класі.
У роботі конференції взяли участь понад 400 учасників. Представники інститутів післядипломної педагогічної освіти, психолого-медико-педагогічних консультацій, зацікавлені батьки, педагогічні працівники дошкільної та загальної середньої освіти мали можливість ознайомитися з інформацією про сучасні методики корекції розвитку та навчання дітей із аутизмом. Від КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» у конференції взяла участь методист науково-методичної лабораторії з інклюзивного та інтегрованого навчання Місюня Л.В.
Мета конференції – поширення інформації про провідні сучасні методики корекції та навчання дітей з аутизмом, досвіду практиків зі США та Ізраїлю у сфері надання освітніх послуг людям з аутизмом та організації інклюзивного навчання дітей з аутизмом.
На даний момент в Україні відсутні системні механізми для вирішення проблеми аутизму: рання діагностика аутизму, методики та підходи щодо корекції та навчання дітей з аутизмом, також відсутні реальні статистичні дані щодо цього питання. Офіційно зареєстровано лише 3000 дітей з аутизмом, а насправді один з 52 хлопчиків та одна з 250 дівчаток народжуються з розладом аутистичного спектру. Тобто зараз в Україні приблизно 60 тисяч таких людей.
З урахуванням актуальності питання нормативними документами МОН України рекомендовано створення, за наявності відповідної кількості дітей, окремих класів для учнів з розладами спектра аутизму. Саме у таких класах створюється навчально-корекційне середовище, що забезпечує індивідуальний психолого-педагогічний супровід учнів з розладами спектра аутизму для їх адаптації до шкільного життя та підготовки до навчання у спеціальних або загальноосвітніх навчальних закладах. Цьому сприятиме навчання дітей з аутизмом за індивідуальними програмами, складеними з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку кожної дитини.
Для формування навичок соціальної поведінки такі діти потребують спеціальних умов у спеціально організованому середовищі. Чим раніше таке середовище для дитини буде створено, тим успішнішою буде її адаптація та менше її розвиток відхилятиметься від норми.
Учасниками конференції було зазначено, що в Україні залишаються невирішеними проблеми ранньої діагностики аутизму, низької фахової компетентності педагогічних працівників у використанні відповідних методик і технологій у роботі з такими дітьми.
Учасники акцентували увагу, що тільки спільними зусиллями державних інституцій у співпраці з науково-методичними установами, громадськими організаціями можливе забезпечення фахового психолого-педагогічного, соціального супроводу дітей із аутизмом та організацію інклюзивного навчання даної категорії дітей.
Інформацію підготувала методист науково-методичної лабораторії з інклюзивного та інтегрованого навчання Місюня Л.В.