Навчально-методичний українсько-чеський семінар «Усна історія як метод і джерело», який організований в рамках проекту «Альтернативна освіта для українських шкіл» Міністерства закордонних справ ЧР програми TRANS та за підтримки Міністерства освіти і науки України проведений на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» 29 березня 2016 року для вчителів історії Кіровоградської області.
З вітальним словом виступили Кравченко Юлія Вікторівна, завідувач науково-методичної лабораторії суспільствознавчих дисциплін КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», та Черткова Наталія Сергіївна, методист науково-методичної лабораторії суспільствознавчих дисциплін КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». Проект Асоціації з міжнародних питань (АМО) «Усна історія як метод і джерело» представили Юрій Волошин, доктор історичних наук, професор Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, член Української асоціації усної історії, та Гелінада Грінченко, доктор історичних наук, професор Харківського національного університету імені Василя Каразіна, голова Української асоціації усної історії.
Семінар «Усна історія як метод і джерело» присвячений теорії, а також методиці й практиці проведення усноісторичних досліджень. В ході семінару для вчителів історії Кіровоградської області було прочитано цикл лекцій та проведено практичні заняття з історії зародження й розвитку «oral history» у світовій та вітчизняній історичній науці та теорії дослідження.
Відповідно до програми семінару під час лекцій «Усні автобіографічні спогади як історичне джерело: можливості і обмеження», «Можливості усної історії в навчальній практиці» (лектор Юрій Волошин) було визначено основні поняття, розглянута предметна сфера усноісторичних досліджень, інформаційний потенціал усних джерел, окреслено історію усної історії як наукового напрямку у світі і в Україні, найбільш результативні наукові і освітні проекти в цій галузі.
Зміст лекцій «Організація усноісторичних досліджень», «Методика і техніка інтерв’ювання» (лектор Гелінада Грінченко») висвітлив формулювання теми усноісторичного дослідження, методику організації проекту і шлях до його реалізації, розкрив функції основних етапів усноісторичного інтерв’ю, викладено принцип і прийоми розкриття теми, встановлення і підтримки психологічного контакту. На завершальному етапі лекцій було проведено тренінг з практики інтерв’ювання, визначено способи обробки та збереження усноісторичних інтерв’ю, аудіо та відео записів.
У ході навчання учасників семінару ознайомлено з організацією проведення усноісторичних інтерв’ю, частину часу було відведено набуттю практичних навичок роботи з цими методиками в загальноосвітній школі. Також висвітлено основні підходи до інтерпретації джерел усної історії в навчанні учнів загальноосвітніх шкіл, дидактичні можливості усноісторичних методик. Слухачів семінару ознайомлено з міжнародним досвідом у цій сфері, а також з прикладами їх успішного застосування в Україні.
Інформацію підготувала Черткова Н.С., методист науково-методичної лабораторії суспільствознавчих дисциплін КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського».